W 1882 roku grupa akcjonariuszy na czele z Janem Gotlibem Blochem otrzymała od władz rosyjskich koncesję na budowę tunelu oraz trasy kolejowej Iwangrodzko - Dąbrowskiej .
Długość tunelu wynosiła 810 m. Drążono go metodą belgijską. Do budowy tunelu zużyto 4 miliony sztuk cegieł. W latach 1910-1912 wybudowano drugi tunel. W 1914 roku został zniszczony przez wojska niemieckie cofające się na Śląsk. W 1920 roku Tunel zostaje odbudowany. W 1945 roku ponownie cofające się wojska niemieckie zdetonowały ...
W 1882 roku grupa akcjonariuszy na czele z Janem Gotlibem Blochem otrzymała od władz rosyjskich koncesję na budowę tunelu oraz trasy kolejowej Iwangrodzko - Dąbrowskiej .
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Długość tunelu wynosiła 810 m. Drążono go metodą belgijską. Do budowy tunelu zużyto 4 miliony sztuk cegieł. W latach 1910-1912 wybudowano drugi tunel. W 1914 roku został zniszczony przez wojska niemieckie cofające się na Śląsk. W 1920 roku Tunel zostaje odbudowany. W 1945 roku ponownie cofające się wojska niemieckie zdetonowały w tunelu kilka wagonów z materiałami wybuchowymi, który znacznie uszkodził obiekt. Odbudowany tuż po zakończeniu wojny. Ciekawostką jest to, że po jego oddaniu do użytku był zamykany za pomocą kraty i kłódki (otwierany na czas przejazdu pociągu). Innymi wydarzeniami są między innymi to, że W 1935 roku przez tunel jechał pociąg wiozący trumnę z marszałkiem Piłsudskim na Wawel. W 1937 roku przez tunel jechał pociąg wiozący króla Rumuni Karola II (fakt ten zgromadził tłumy ludzi) Mimo jego skomplikowanych losów stoi do dziś stanowiąc atrakcję dla podróżnych. Ponadto duże zainteresowania wzbudza wśród turystów zagranicznych interesujących się historią kolei. Tunel na linii kolejowej. Jeździ tędy Intercity Warszawa-Kraków. |
|||||||||||||||||||||||||
|
||